Væbnermesterskabet 2019 – Indbydelse

Hvad er Væbnermesterskabet (VM)?

Kort fortalt er VM en konkurrence, hvor alle væbnere, seniorvæbnere og seniorer fra hele Danmark. Konkurrencen starter lørdag den 1. februar og slutter med finalen i Kristi Himmelfartsferien (20. maj – 24. maj)(mere info og tilmelding til finalen kommer senere). Selvom det er en konkurrence (altså fokus på at vinde) er det vigtigste for langt de fleste deltagere at have en fantastisk oplevelse sammen med sine FDF-venner og prøve nogle sjove, skøre, vilde, fede, anderledes aktiviteter og opgaver end dem man normalt prøver til FDF (eller andre steder).

Væbnermesterskabet er opbygget i to etaper – netdelen (Hotspot) og Finalen. Netdelen består af løbende opgaver, som løses på mesterskabets hjemmeside (www.mesterskabet.dk).

Hotspots

I løbet af foråret er der to (weekend)dage, hvor der kommer flere opgaver end normalt. Disse dage kaldes Hotspots, og her er patruljerne samlet for at løse opgaver på samme tid som alle andre patruljer i landet.

Finalen

På finalen foregår konkurrencen som et stort løb, hvor posterne er fordelt rundt i hele Storkøbenhavn, og hvor patruljerne derfor benytter tog og bus (samt gåben) for at komme rundt mellem posterne. Alle har teltlejr i en park (de sidste mange år i Malmparken), der fungerer som udgangspunkt for VM finalen.

Hvor og hvornår foregår VM?

  • Hotspot 1– Lørdag 1/2 kl. 12.00-18.00.
  • Hotspot 2– Fredag 13/3 kl. 17.00 – Lørdag 14/4 kl. 18.30.
  • Finalen– Onsdag 20/5 kl. 19.30 til søndag 24/5 kl. 13.00.

Hvad koster det at være med?

  • Hotspot 1 koster 30 kr.
  • Hotspot 2 koster 70 kr.
  • Finalen koster 700 kr.

Hvem kan være med?

Alle kredsens Væbnere, Seniorvæbnere og Seniorer deltager forhåbentlig, og har man en ven som man meget gerne vil vise hvad det fedeste FDF er for noget, kan han/hun også godt deltage. Vi skal naturligvis helst vide dette så tidligt som muligt, og i forhold til Finalen er det endnu vigtigere at vi ved det tidligt.

Hvad er en patrulje?

På VM er vi opdelt i patruljer, hvor hver patrulje består af 3-6 Væbnere/Seniorvæbnere/Seniorer + 1-2 ledere. Konkurrencemæssigt er VM opdelt i 2 aldersklasser: Væbnere + Seniorvæbnere i én kategori, og Seniorer i én anden kategori.

Forældrehjælp…

For at væbnermesterskabet kan lykkes har vi behov for hjælp fra jer forældre, til lidt forskellige ting.

Hotspot 1:

  • At der bliver bagt en til to kager
  • Af der bliver bagt nogle boller
  • Søger for lidt fugt til deltager

Hotspot 2:

  • At der bliver bagt en til to kager
  • Af der bliver bagt nogle boller
  • Søger for lidt fugt til deltager
  • Vi har behov for nogle der gider at stå som postmandskab i løbet af dagen. Hvor man skal spille en rolle, fx en gammel bedstemor, en forvirrede fisker eller en af skurendes håndlanger. Herudover kunne det være fedt hvis I kunne ligge en location til, det kunne fx være en garage, en stue, en have eller en skummel kælder, vi ved endnu ikke temaet, men lokationen skal være i Roskilde. Når vi nærmer os vil vi høre om nogle forældre har lyst til dette.

Finalen:

  • At der bliver bagt en til to kager
  • Af der bliver bagt nogle boller
  • Søger for lidt fugt til deltager
  • Nogle der har lyst til at indkøbe/lave aftensmad til os (Kredsen dækker udgifter). Der behov for aftensmad til tre aftener (torsdag, fredag og lørdage)
  • Vi har behov for nogle der gider at stå som postmandskab/sjak i løbet af finalen.
    • Sjak er sådan set de vigtigste på hele Finalen. Du er som sjak med til at skabe deltagernes oplevelser og vi er dybt afhængige af at have verdens bedste sjak. Det er sjakket der udfører alt det udvalget har planlagt i praksis, og skal sådan set bare møde op og være klar til at give den gas. Der er sørget for materialer osv. Vi som kreds skal stille med 2 personer på føgelende tidspunkter:
      • Torsdag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
      • Torsdag ca. 20-22
      • Fredag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
      • Lørdag 7-18 (Posten har åbent fra 8-17)
      • Lørdag 20-23
    • Hvis vi ikke har nogle til at stå som postmandskab i løbet af Kristi Himmelfartsferien, kan vi desværre ikke deltage. Læs mere om sjak her
  • Kørsel, til og fra VM-pladsen ved Malmparken

 

Vi vil prøve at fordele opgaver liggelidt mellem dem der tilmeldt sig opgaverne i tilmeldingen

Deltagers forventninger

I tilmeldingen vil du som deltager få stillet en række spørgsmål omkring dine forventninger, vurdering af dine kompetencer i forhold til mesterskabets fokusområder, samt dit bud på hvad vi skal fokusere/forberede os på i forhold til fokusområderne, dette kunne fx være at du syns, du ikke er så god til pointering –  og derfor du synes at vi bør forbedre denne kompetence inden finalen.

Vi bruger disse spørgsmål til at danne patruljerne ud fra, således at patruljen har nogle lunde sammen ambitionsniveau. Herudover kan man ønske hvilken tre andre man vil arbejde sammen med i patrulje, vi vil stræbe på at opfylde disse ønsker, men tager forbehold for at dette ikke altid kan lykkes.

Tilmelding

Tilmelding foregår online via kredsens webside, og bliver annonceret i vores nyhedsmails. Undervejs i tilmeldingen skal der både skrives praktiske oplysninger (som telefonnumre, adresse) samt svares på spørgsmål om bl.a. forventningerne til årets VM samt personligt ambitionsniveau.

Tilmelding til dette års to hotspots er åben nu! Vi henstiller til at tilmeldingen bliver lavet sammen (forælder + barn/ung), samt forhåndstilmelding til finalen. Tilmeldingsfristen er den 27/1 2019 kl. 23:00